(Α) Στοιχεία Αστικού Δικαίου - ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΕΣ
- "Από ποιά χρονική στιγμή αρχίζει η ευθύνη του μεταφορέα στη διαδικασία της διεθνούς μεταφοράς (CMR);"
- Η ευθύνη για τη μεταφορά ανήκει εξ ολοκλήρου στον αποστολέα και όχι στον μεταφορέα
- Από την παραλαβή του εμπορεύματος μέχρι και την παράδοσή του στον παραλήπτη
- Από τη στιγμή που ξεκίνησε το ταξίδι και για όσο χρόνο διήρκεσε αυτό
- Από τη στιγμή που αποδέχτηκε να κάνει τη μεταφορά μέχρι να φτάσει στον τόπο παράδοσης
- "Ποιά υποχρέωση έχει ο μεταφορέας ως προς τα μεταφερόμενα εμπορεύματα στις διεθνείς μεταφορές;"
- Έχει την ευθύνη για τη φύλαξή τους, αλλά και την επιτήρησή τους, ώστε να μην υποστούν βλάβη ή αλλοίωση. Οφείλει επίσης να τα παραδώσει στο συμφωνηθέντα τόπο και χρόνο
- Ευθύνεται μόνο για τη μεταφορά τους στο χρόνο και τον τόπο που συμφώνησε
- Είναι υποχρεωμένος να ελέγξει σχολαστικά την κατάσταση των εμπορευμάτων και αν χρειαστεί να ζητήσει τη βοήθεια ειδικών
- Πρέπει να φροντίζει ώστε να αποφευχθεί ο κίνδυνος να κλαπεί μέρος ή ολόκληρο το φορτίο
- "Ευθύνεται ο μεταφορέας για ζημίες που έχουν προκληθεί στα εμπορεύματα λόγω γεγονότος ανωτέρας βίας σύμφωνα με την CMR;"
- Ευθύνεται γιατί έπρεπε να προβλέψει το πρόβλημα (π.χ. απεργία, καιρικές συνθήκες), που έγινε αιτία να υποστούν ζημίες τα εμπορεύματα
- Ευθύνεται μόνο αν το πρόβλημα προκλήθηκε εντός των ελληνικών ορίων ή των ορίων της Ε.Ε.
- Δεν έχει ευθύνη εάν η ζημία ή απώλεια οφείλεται σε συνθήκες τις οποίες δεν μπορούσε να αποφύγει και τις συνέπειες των οποίων δεν μπορούσε να προλάβει
- Όχι, γιατί την ευθύνη φέρει ο αποστολέας ή το γραφείο μεταφορών, με το οποίο συνεργάζεται ο μεταφορέας
- "Έχει ευθύνη ο μεταφορέας για ζημίες που οφείλονται σε ίδια ελαττώματα του μεταφερόμενου πράγματος σύμφωνα με την CMR;"
- Όχι. Την ευθύνη έχει ο αποστολέας, και ο μεταφορέας δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι τα εμπορεύματα που παρέλαβε ήταν ελαττωματικά
- Όχι, αλλά θα πρέπει να αποδείξει ότι τα εμπορεύματα που παρέλαβε εμφάνιζαν ελάττωμα.
- Όχι. Την ευθύνη έχει ο κατασκευαστής του πράγματος (εμπορεύματος)
- Όχι. Την ευθύνη έχουν από κοινού αποστολέας και κατασκευαστής του εμπορεύματος
- "Πότε παύει η ευθύνη του μεταφορέα σύμφωνα με την CMR;"
- Με την παράδοση των εμπορευμάτων και την ανεπιφύλακτη παραλαβή τους από τον παραλήπτη.
- Με την παράδοση των εμπορευμάτων
- Με την άφιξη του οχήματος στο χώρο παράδοσης
- Με την ολοκλήρωση της εκφόρτωσης
- "Πότε παραγράφεται το δικαίωμα για διεκδίκηση αποζημίωσης για ζημία ή απώλεια εμπορευμάτων, στις διεθνείς μεταφορές;"
- Με τη συμπλήρωση 9 μηνών από την παράδοση των εμπορευμάτων
- Με τη συμπλήρωση 3 ετών από την παράδοση
- Κάθε αξίωση που αφορά ζημία ή απώλεια εμπορευμάτων που συνέβη κατά τη μεταφορά, παραγράφεται με την πάροδο ενός έτους από την ημερομηνία παράδοσης
- Μετά την πάροδο μιας εβδομάδας από την παράδοση των εμπορευμάτων
- "Σε περίπτωση δόλου ή απιστίας εκ μέρους του μεταφορέα, ποιός είναι ο χρόνος παραγραφής της αξίωσης για αποζημίωση σύμφωνα με την CMR;"
- Τρία έτη, όπως ορίζει ο ποινικός κώδικας
- Ισχύει η πενταετής παραγραφή που ορίζει ο αστικός κώδικας
- Δεκαεννέα μήνες, χωρίς να υπολογίζεται η ημέρα της παράδοσης
- Δέκα έτη από την ημερομηνία της παράδοσης
- "Σε τι αναφέρεται η Διεθνής Σύμβαση CMR (Contrat de transport International de Merchandises par Route);"
- Στην οδική μεταφορά επικίνδυνων εμπορευμάτων
- Στις ευθύνες που έχει ο μεταφορέας κατά τη διαδικασία της εθνικής μεταφοράς εμπορευμάτων
- Προβλέπει τα έγγραφα που πρέπει να έχει ο μεταφορέας όταν πραγματοποιεί διεθνή μεταφορά
- Στα έγγραφα που χρησιμοποιούνται στη διεθνή οδική μεταφορά εμπορευμάτων και στην ευθύνη του μεταφορέα
- "Σε ποιες χώρες εφαρμόζεται η CMR;"
- Η CMR εφαρμόζεται μόνο στις χώρες-μέλη της Ε.Ε.
- Ισχύει μόνο για τους μεταφορείς, οι χώρες των οποίων έχουν υπογράψει τη συμφωνία
- Εφαρμόζεται σε όλες τις χώρες, ανεξάρτητα αν την έχουν συνυπογράψει
- Εφαρμόζεται κατά τη μεταφορά εμπορευμάτων από μια χώρα σε άλλη, εκ των οποίων τουλάχιστον η μία έχει υπογράψει τη συμφωνία.
- "Σε ποιές περιπτώσεις μεταφοράς δεν εφαρμόζεται η CMR;"
- Όταν μεταφέρονται ευπαθή προϊόντα
- Όταν μεταφέρονται επικίνδυνα εμπορεύματα
- Όταν μεταφέρονται εμπορεύματα που προορίζονται για εκθέσεις
- Στις ταχυδρομικές μεταφορές, στις νεκρικές αποστολές και στη μεταφορά επίπλων
- "Πώς επιβεβαιώνεται η ύπαρξη του συμβολαίου (σύμβασης) μεταφοράς CMR;"
- Με το δελτίο παραδόσεως διεθνούς φορτωτικής (CMR), που εκδίδεται σε τρία αντίτυπα, τα οποία υπογράφουν ο αποστολέας και ο μεταφορέας
- Με συμβολαιογραφική πράξη, που υπογράφουν φορτωτής και αποστολέας
- Με υπεύθυνη δήλωση που χορηγεί ο αποστολέας στο μεταφορέα
- Με ιδιωτικό συμφωνητικό, που συνυπογράφουν φορτωτής, μεταφορέας και παραλήπτης
- "Ποιοί είναι οι παραλήπτες των τριών αντιτύπων του δελτίου CMR;"
- Αποστολέας, φορτωτής, διαμεταφορέας
- Οδηγός, πρακτορείο μεταφορών, διαμεταφορέας
- Οδηγός, τροχαία, τελωνείο
- Το πρώτο παραλαμβάνει ο αποστολέας, το δεύτερο συνοδεύει τα εμπορεύματα και παραδίδεται στον παραλήπτη και το τρίτο κρατάει ο μεταφορέας
- "Ποιά βασικά στοιχεία πρέπει να αναγράφονται στο δελτίο CMR;"
- Τόπος κατοικίας του οδηγού και του αποστολέα
- Οι διευθύνσεις αποστολέα και παραλήπτη, η άδεια οδήγησης του οδηγού και τα τηλέφωνα του παραλήπτη
- Στοιχεία αποστολέα, παραλήπτη, μεταφορέα, τόπο παραλαβής και παράδοσης των εμπορευμάτων, περιγραφή εμπορευμάτων, αριθμό δεμάτων, μικτό βάρος κ.τ.λ.
- Λεπτομερής περιγραφή των εμπορευμάτων, αριθμός δεμάτων, μικτό βάρος τους κ.λπ.
- "Στο δελτίο CMR αναγράφεται το χρονικό όριο εντός του οποίου πρέπει να συντελεστεί η μεταφορά;"
- Ναι, εάν οι συμβαλλόμενοι συμφωνήσουν σχετικά. Αναγράφεται, επίσης, κάθε στοιχείο που οι συμβαλλόμενοι κρίνουν χρήσιμο.
- Όχι. Γιατί ο μεταφορέας έχει το δικαίωμα να πραγματοποιήσει το δρομολόγιο, στο χρόνο που μπορεί
- Μόνο εάν το ζητήσει ο αποστολέας, έστω και αν ο μεταφορέας διαφωνεί
- Ναι, σε κάθε περίπτωση
- "Στις διεθνείς μεταφορές ο αποστολέας φέρει ευθύνη στην περίπτωση που δώσει στον μεταφορέα στοιχεία ανακριβή ή ανεπαρκή για το εμπόρευμα και τη μεταφορά;"
- Όχι, γιατί ο οδηγός οφείλει να ανεύρει μόνος του τα ακριβή στοιχεία για το εμπόρευμα και το δρομολόγιο
- Είναι υπεύθυνος για κάθε δαπάνη, απώλεια και βλάβη την οποία θα μπορούσε να υποστεί ο μεταφορέας
- Φέρει ευθύνη αλλά όχι μέχρι του σημείου να αποζημιώσει τον μεταφορέα
- Φέρει ευθύνη αλλά καταβάλλει την μισή αποζημίωση στον μεταφορέα για τυχόν βλάβες ή απώλειες
- "Τι πρέπει να ελέγξει ο μεταφορέας κατά την παραλαβή των εμπορευμάτων σύμφωνα με την CMR;"
- Την ακρίβεια των στοιχείων του δελτίου CMR (αριθμό δεμάτων) και την κατάσταση των εμπορευμάτων, όπως και την συσκευασία τους.
- Να εμπιστευτεί τον αποστολέα και να μην προβεί σε κανέναν έλεγχο των εμπορευμάτων
- Αν τα εμπορεύματα είναι ευπαθή ή ανήκουν στην κατηγορία των επικίνδυνων εμπορευμάτων
- Μόνο την κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα εμπορεύματα που παρέλαβε, και να μη μετρήσει τα δέματα
- "Οι επιφυλάξεις του μεταφορέα δεσμεύουν τον αποστολέα σύμφωνα με την CMR;"
- Όχι, παρά μόνο εάν ο ίδιος συμφώνησε με αυτές
- Ναι, έστω και αν ο αποστολέας δεν συμφώνησε με αυτές
- Ναι, σε κάθε περίπτωση μεταφοράς, και κυρίως στη μεταφορά ευπαθών
- Μόνο εάν τα μεταφερόμενα εμπορεύματα είναι ευπαθή ή αλλοιώσιμα
- "Δικαιούται ο αποστολέας να ζητήσει από τον μεταφορέα να ελέγξει το μικτό βάρος των εμπορευμάτων ή την ποσότητά τους, αλλά και το περιεχόμενο των δεμάτων σύμφωνα με την CMR;"
- Όχι, γιατί αυτό είναι στη διακριτική ευχέρεια και την κρίση του μεταφορέα
- Ναι, αλλά μόνο στην περίπτωση που κρίνει ότι το όχημα δεν είναι κατάλληλο (προδιαγραφές) για το συγκεκριμένο φορτίο
- Ο μεταφορέας έχει υποχρέωση να ελέγξει το φορτίο (βάρος, ποσότητα και περιεχόμενο δεμάτων)
- Ναι, αλλά σε αυτήν την περίπτωση πρέπει να καταβάλει στον μεταφορέα τη σχετική δαπάνη
- "Εάν ο μεταφορέας δεν διατυπώσει επιφυλάξεις στο δελτίο CMR, τι σημαίνει αυτό;"
- Δεν έχει καμία επίπτωση, στην περίπτωση που τα εμπορεύματα υποστούν βλάβη
- Ο μεταφορέας παραλαμβάνει τα εμπορεύματα και δε νομιμοποιείται να διατυπώσει επιφυλάξεις για την κατάστασή τους
- Αποδέχεται ότι τα εμπορεύματα που παρέλαβε και η συσκευασία τους ήταν σε καλή κατάσταση κατά την παραλαβή τους
- Eάν τα μεταφερόμενα προϊόντα είναι ευπαθή, ο μεταφορέας καλό θα είναι να διατυπώσει στο CMR επιφυλάξεις
- Έχει το δικαίωμα ο αποστολέας να ζητήσει από τον μεταφορέα να αλλάξει τόπο παράδοσης των εμπορευμάτων, ή να παραδώσει τα εμπορεύματα σε άλλον παραλήπτη εκτός αυτού που αναφέρεται στο δελτίο CMR;
- Ναι, εφόσον δεν έχει παραδώσει το δεύτερο δελτίο CMR στον παραλήπτη.
- Όχι, γιατί τα εμπορεύματα θα πρέπει να παραδοθούν στον τόπο που αρχικά συμφωνήθηκε και στον παραλήπτη που αναφέρει το CMR
- Η παράδοση μπορεί να γίνει ακόμα και σε παραλήπτη που δεν αναγράφεται στο CMR, με πρωτοβουλία του οδηγού.
- Δε νομιμοποιείται ο αποστολέας να ζητήσει αλλαγή στην παράδοση των εμπορευμάτων
- "Τι πρέπει να κάνει ο μεταφορέας στην περίπτωση που, για οποιοδήποτε λόγο, δεν μπορεί να φθάσει στον προορισμό του, σύμφωνα με την CMR;"
- Να συμβουλευτεί την Τροχαία
- Να ζητήσει οδηγίες από τον αποστολέα
- Να επιστρέψει στον τόπο φόρτωσης
- Να παραμείνει σε φυλασσόμενο πάρκιν μέχρι να βρει λύση
- "Εάν ο παραλήπτης αρνείται να παραλάβει τα εμπορεύματα, τι πρέπει να κάνει ο μεταφορέας, σύμφωνα με την CMR;"
- Να παραδώσει τα εμπορεύματα στον παραλήπτη, φωνάζοντας την αστυνομία για να αναγκαστεί ο παραλήπτης να παραλάβει το αντίγραφο CMR
- Να ξεφορτώσει τα εμπορεύματα και να θυροκολλήσει στην πόρτα του παραλήπτη το αντίγραφο του CMR
- Δικαιούται να παραδώσει τα εμπορεύματα χωρίς να υποχρεούται να παραδώσει το δεύτερο αντίγραφο του δελτίου CMR
- Να παραδώσει τα εμπορεύματα και να αποστείλει με courier στον παραλήπτη το αντίγραφο CMR
- "Ποιά είναι η ευθύνη του μεταφορέα, σύμφωνα με την CMR;"
- Ευθύνεται μόνο για την καθυστέρηση παράδοσης των εμπορευμάτων
- Ευθύνεται για την ολική ή μερική απώλεια των εμπορευμάτων, για τη βλάβη τους και για την οποιαδήποτε καθυστέρηση στην παράδοση
- Ευθύνεται μόνο για την ολική καταστροφή των εμπορευμάτων
- Ευθύνεται μόνο για ζημίες που προκλήθηκαν από τον τρόπο που οδηγεί το όχημα
- "Πότε απαλλάσσεται από την ευθύνη ο μεταφορέας στις διεθνείς μεταφορές;"
- Σε κάθε περίπτωση, καθώς την ευθύνη για τη μεταφορά φέρει το πρακτορείο μεταφορών ή ο αποστολέας
- Στην περίπτωση που ο παραλήπτης δεν αντιληφθεί ότι το εμπόρευμα που παρέλαβε ήταν ελαττωματικό
- Εάν η απώλεια, ή η βλάβη, ή η καθυστέρηση προκλήθηκε από υπαιτιότητα του αποστολέα, ή εάν υπήρχε ελάττωμα του εμπορεύματος, που δεν μπορούσε να εντοπίσει ο μεταφορέας
- Μόνο όταν, οικειοθελώς αναλάβει την ευθύνη ο αποστολέας
- "Φορτηγό μεταφέρει ευπαθή προϊόντα από την Ελλάδα στη Γερμανία και εγκλωβίζεται στην Ιταλία, λόγω απεργιακών κινητοποιήσεων. Τα εμπορεύματα καταστρέφονται. Ευθύνεται ο μεταφορέας;"
- Όχι, εφόσον αποδείξει ότι η ακινητοποίηση του οχήματός του δεν μπορούσε να προβλεφθεί, όση επιμέλεια κι αν κατέβαλλε ο μεταφορέας
- Ναι, γιατί έπρεπε να έχει ενημερωθεί για το γεγονός της απεργίας, ώστε να ακολουθήσει άλλο δρομολόγιο
- Όχι, γιατί η ευθύνη βαραίνει τον αποστολέα, που έπρεπε να ενημερώσει τον μεταφορέα για την απεργία
- Ναι, γιατί ο οδηγός (μεταφορέας) ευθύνεται για κάθε βλάβη ή απώλεια του εμπορεύματος
- "Το όχημα παθαίνει βλάβη και ακινητοποιείται για δυο ημέρες. Τα εμπορεύματα που μεταφέρει καταστρέφονται. Ευθύνεται ο μεταφορέας, σύμφωνα με την CMR;"
- Όχι. Την ευθύνη φέρει το συνεργείο επισκευής του οχήματος
- Ναι, γιατί έχει υποχρέωση να το κρατά σε καλή κατάσταση και να το οδηγεί προσεκτικά
- Την ευθύνη φέρει ο φορέας που είναι υπεύθυνος για τη συντήρηση του δρόμου, που εξαιτίας κακοτεχνιών προκλήθηκε βλάβη στο όχημα
- Όχι, εκτός εάν οδηγούσε υπό την επήρεια μέθης
- "Τι θα πρέπει να έχει υπόψη του ο μεταφορέας στις περιπτώσεις απώλειας, ή βλάβης, ή καθυστέρησης παράδοσης των εμπορευμάτων, σύμφωνα με την CMR;"
- Να προσπαθήσει να αποκρύψει με κάθε τρόπο το γεγονός από τον αποστολέα ή τον παραλήπτη
- Να βεβαιώσει προφορικά ή με υπεύθυνη δήλωση αποστολέα και παραλήπτη ότι δεν ευθύνεται αυτός για τη ζημία, τη βλάβη ή την καθυστέρηση
- Να μην κάνει ο ίδιος καμία κίνηση, αλλά όταν επιστρέψει στην έδρα του να αναθέσει την υπόθεση σε δικηγόρο
- Να είναι σε θέση να αποδείξει ότι δεν ευθύνεται ο ίδιος για την απώλεια, τη βλάβη ή την καθυστέρηση
- "Ποιά υποχρέωση έχει ο μεταφορέας με βάση τη συμφωνία CMR;"
- Να φυλάσσει και να επιτηρεί τα μεταφερόμενα προϊόντα από τη στιγμή της παραλαβής μέχρι την παράδοσή τους
- Να μεταφέρει όσο γίνεται γρηγορότερα τα εμπορεύματα στον προορισμό τους
- Να μεταφέρει όποτε αυτός κρίνει τα εμπορεύματα, αρκεί να τα μεταφέρει χωρίς ζημίες ή απώλειες
- Να εναποθέσει τα εμπορεύματα στο χώρο παράδοσης, έστω και αν ο παραλήπτης είναι απών